تمپفا مرکز دیجیتال مارکتینگ

tempfa

تمپفا بهترین سایت دیجیتال مارکتینگ

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

«در صف پاسخ‌گویی، شما نفر چهل و دوم هستید، لطفا منتظر بمانید...»
این جمله برایتان آشنا نیست؟!
دقیقه‌های طولانی که پشت تلفن به انتظار پاسخ پشتیبانی می‌نشستیم و بعد از پانزده دقیقه، هم‌چنان نفر چهل و دوم بودیم.
بلاتکلیفی و عدم آگاهی از این‌که چه مدت زمانی را باید پشت خط بگذرانیم ما را کلافه می‌کرد و اوقاتی نیز از پشتیبانی سرویسی که استفاده می‌کردیم، ناامید شده و به سرویس‌های دیگر روی می‌آوردیم.

اکنون، با توسعه دنیای ارتباطات و گسترش استفاده از سیستم‌های آنلاین و آی‌پی‌های بی‌شماری که در دست داریم، این امکان برای ما فراهم شده که تمامی باگ‌ها و نقایص سیستم‌های قبلی را جبران کنیم تا از یک سو مشتریان و مخاطبین ما از تاخیر در پاسخ‌گویی آزرده نشوند و از سوی دیگر با استفاده از امکانات جدیدی که سیستم‌های ویپ و تلفن گویا برای ما فراهم می‌کنند، رضایت خاطر مشتریان را جلب کرده و آنها را به استفاده از محصولات خود، تشویق کنیم.

در این مقاله بعد از آشنایی با تلفن گویا و ویژگی‌های آن با امکاناتی که تلفن گویای ویپ در اختیار ما می‌گذارد و همچنین تفاوت آن با تلفن گویای سانترال در پاسخ‌گویی به مشتری آشنا خواهید شد.

تلفن گویا چیست؟

تلفن گویا یا IVR یک سیستم خودکار تلفنی است که با مخاطبین در تعامل است و اطلاعات ویژه هر کاربر را در اختیارش قرار می‌دهد.
هم‌چنین تلفن گویا، امکان ایجاد منوهای ساده و پیچیده را به ارائه‌دهندگان این سرویس می‌دهد تا بهتر به مخاطب خود خدمات‌رسانی کنند.

بنابراین یک مجموعه می‌تواند با خرید نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز تلفن گویا و یا از طریق پرداخت اشتراک ماهانه به سرویس میزبان تلفن گویا، از خدمات بی نظیر IVR بهره‌مند شود، اما سئوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که چرا شرکت و یا مجموعه من باید مجهز به سیستم تلفن گویا باشد؟

مزایای استفاده از تلفن گویا

فناوری تلفن گویا به شیوه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

این سیستم قادر است تا جایگزین انسان شود و پاسخگوی سئوالاتی باشد که نیاز به مهارت‌های تفکر انتقادی ندارد. سئوالاتی مانند ساعت کار، راهنمای استفاده از محصولات و یا چگونگی سفارش محصول.
این روش هزینه‌های موسسه را نیز کاهش می‌دهد و دیگر نیازی نیست برای پاسخ‌گویی به سئوالات تکراری، منشی و یا کارشناس دیگری استخدام کنید.

  • رضایت مشتری

این فناوری با پاسخ‌گویی سریع به تماس گیرنده، زمان انتظار را کاهش می‌دهد در نتیجه مشتری بدون سردرگم شدن میان انبوهی از شماره‌ها به راحتی با واحد مورد نظر خود ارتباط می‌گیرد.

  • دسترسی سریع به اطلاعات تماس‌گیرنده

مزیت بزرگی که تلفن‌های گویا برای کسب و کارها ایجاد می‌کنند، تهیه لیستی کامل از اطلاعات تماس‌گیرندگان است. با این شیوه نه زمان شما برای جمع‌آوری این اطلاعات ضروری هدر می‌شود، و نه زمان و وقت تماس‌گیرنده. هم‌چنین در مواقع ضروری می‌توانید با مراجعه به این لیست، سریع با مشتری خود ارتباط برقرار کنید.

اکنون که به گوشه کوچکی از مزایای تلفن گویا اشاره کردیم، قصد داریم به بررسی جدیدترین تکنولوژی این حوزه یعنی ارائه تلفن‌های گویا از طریق سیستم ویپ و خطوط اینترنت و مزایای آن بپردازیم.

تلفن گویای ویپ یا سانترال؟!

با وجود تلفن گویا در سیستم ویپ هر سازمان، هدایت تماس به صورت خودکار با شخص مناسب در سازمان از طریق منوهای کاربردی، صورت می‌گیرد.
این فناوری با هدف پردازش اطلاعات و ارائه نتیجه هرچه مطلوب‌تر پدید آمده است و بدیهی است که تلفن گویا به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مشتری باشد و باید گزینه‌هایی در جهت ارتباط با نیروی انسانی نیز وجود داشته باشد. از این منظر تلفن‌های گویای ویپ و سانترال با هم شباهت و هم‌پوشانی دارند.

در ادامه این مقاله، با ویژگی‌های منحصر به فرد تلفن‌های گویای ویپ که آن‌ها را از تلفن‌های گویای سانترال متمایز می‌کند، آشنا خواهید شد.

1. هدایت به بخش مورد نظر

حتما برایتان پیش آمده است که هنگام تماس با یک مجموعه، صدای از پیش ضبط شده‌ای به شما می‌گوید: «برای ارتباط با پشتیبانی عدد 1، خرید محصولات عدد 2 و بازاریابی عدد 3 را انتخاب کنید.»
شما عدد 3 را وارد می‌کنید و شبکه به شما می‌گوید: «برای ارتباط با مدیرعامل عدد 1، امورمالی عدد 2 و ... را انتخاب کنید.»
بدین ترتیب وارد زنجیره‌ای از پلان‌ها و استراتژی‌های صف پاسخگویی می‌شوید که شما را در جهت پاسخگویی هرچه بهتر هدایت می‌کند.

2. عدم انتظار

مشکل بزرگی که تلفن‌های سانترال دارند، عدم تخمین زمان انتظار و معطل شدن مشتری و تماس‌گیرنده برای مدتی نامعلوم است.
به عنوان مثال، تماس‌گیرنده نیم ساعت در صف انتظار می‌ماند و بعد از این‌که نوبتش رسید، منشی شبکه، او را به داخلی و اپراتور موردنظر متصل می‌کند.
بعد از اتصال تماس‌گیرنده به داخلی مورد نظر، شخص با صفی دیگر مواجه می‌شود. اینجاست که نارضایتی مشتری از انتظار طولانی نمود پیدا می‌کند و اگر شانس بیاورد و به داخلی دیگری متصل نشود، می‌تواند عدم رضایت خود را نیز بیان کند.!

تلفن‌های گویای ویپ این مشکل را با امکان برنامه‌نویسی و اتصال داخلی‌هایی موردنظر به شبکه، برطرف کرده‌اند تا در زمان و هزینه تلفن تماس‌گیرنده صرفه‌جویی شود.
هم‌چنین درصورتی‌که کاربر مایل باشد، می‌تواند سیستم انتظار را فعال کرده تا اپراتور یک تخمین از میانگین زمانی که باید در صف باشد را در اختیار او قرار دهد.

3. امکانات شخصی‌سازی شده

تصور کنید که شما نیاز دارید تا یک ساعت دیگر بلیط قطار خود را به تهران کنسل کرده و یک بلیط هواپیمایی لحظه آخر به مقصد کرمانشاه بگیرید. اگر شرکت خرید بلیط هواپیمایی شما مجهز به سیستم ویپ نباشد، شما باید دقایقی طولانی را در صف فروش بلیط سپری کنید تا نوبت شما شود و اپراتور پاسخ شما را بدهد.
در صورتی که آن شرکت می‌تواند با مجهز شدن به ویپ و افزایش تعداد شماره‌های داخلی، برای استرداد بلیط و فروش لحظه آخری نیز اپراتور به راحتی به نیاز شما پاسخ داده شود.

یکی از امکانات فو‌ق‌العاده‌ای که ویپ برای کاربران خود فراهم می‌کند، ایجاد خطوط تلفن متعدد و بدون محدودیت برای یک مجموعه است.
برخلاف تلفن‌های سانترال که یک مجموعه متوسط، نهایت می‌تواست ده الی پانزده داخلی داشته باشد، ویپ امکان ایجاد داخلی‌های متعدد برای شرکت را فراهم می‌کند. با این شیوه امکان رصد و پرداختن به مشکل هر تماس‌گیرنده به صورت شخصی نیز وجود دارد.

4. پلان‌های سفارشی 

امکاناتی بالاتر ذکر شد؛ مانند ایجاد شماره‌های داخلی و شبکه‌سازی برای دسترسی سریع مشتری همه در گرو امکان برنامه‌نویسی دقیق و با جزئیات سیستم‌های ویپ است که آن را با سانترال متمایز می‌کند. هم‌چنین از این برنامه‌نویسی می‌توان برای ایجاد سیستم نظرسنجی برای سنجش خدمات شرکت خود و سیستم مسابقه برای سرگرمی مشتری‌ها استفاده کنید.

5. کاربرد شبانه روزی

این سیستم محدودیتی در برقراری تماس ندارد و در هرزمانی کاربر می‌تواند از خدمات خودکار آن استفاده کند. هم‌چنین اگر مشکل کاربر برطرف نشد، می‌تواند با استفاده از مزیت پیامگیر صوتی که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد با نیروی انسانی ارتباط برقرار کند.

6. صندوق پست صوتی

یکی از امکانات فوق‌العاده سیستم ویپ برای تلفن گویا امکان گذاشتن پیام صوتی است تا در صورتی که تماس‌گیرنده خارج از ساعت اداری تماس گرفت بتواند نیاز خود را به صورت ویس به جا بگذارد و در زمان مناسب منشی مربوط به مسئله با وی تماس برقرار کند.

7. امکان استفاده از تلفن تصویری

این مزیت نیز برتری خاصی به تلفن‌های گویا می‌بخشد. به طور مثال شما می‌توانید نقص‌های فنی ابزار یا سیستم خود را به صورت تصویری با پشتیبان‌ها در میان بگذارید تا آن‌ها بتوانند بهتر شما را راهنمایی کنند و یا با مشتریان خود با کنفرانس‌های تصویری، ارتباط برقرار نمایید.

8. امکان ارسال فکس بدون دستگاه

سرورهای ویپ امکان دریافت و توزیع و ذخیره فکس‌ها را با فرمت‌های تعریف شده مانند پی‌دی‌اف دارند و بدون نیاز به دستگاه‌های فکس که هزینه‌بر و جاگیر هستند می‌توانید فکس ارسال کنید.
فکس سرور تمام ارتباطات فکس یک سازمان را بدون نیاز به کاغذ یا دستگاه فکس انجام می‌دهد.

اکنون که به گوشه کوچکی از مزایای تلفن گویا را عنوان کردیم، در ادامه قصد داریم به بیان کاربردهای تلفن گویا بپردازیم. آیا اصلا نوع خدمات شرکت شما به گونه‌ای هست که به تلفن گویا نیاز داشته باشید؟

کاربردهای تلفن گویا 

در این قسمت سعی داریم تا لیست جامعی از مهم‌ترین مشاغلی که به سرویس تلفن گویا نیاز دارند را بیان کنیم.
اگر کسب و کار شما نیز در این دسته قرار می‌گیرد، اطمینان داشته باشید که برای افزایش کیفیت خدمات‌رسانی باید بخشی از هزینه‌های خود را برای نصب و راه اندازی تلفن گویا کنار بگذارید!

متداول‌ترین کاربرد تلفن گویا برای خودکارسازی تماس‌های ورودی و خروجی و مسیریابی تماس‌ها و ارائه اطلاعات مناسب به مخاطب است.
به طور مثال هنگامی که یک مشتری با سینما تماس می‌گیرد تا درباره زمان فیلم سوال کند. این سرور از یک پایگاه داده به روزرسانی شده، اطلاعاتی به روز درباره زمان پخش فیلم‌ها در هر سینما را به مشتری ارائه می‌دهد تا هم، زمان انتظار در مکالمه کمتر شود و هم منجر به رضایت بیشتر مشتری شود.
بنابرین برای کنسرت‌ها، تئاترها، سینماها، مراکز درمانی و بهداشتی، پایگاه‌های نظامی و هر کسب و کاری که دارای مرکز تماس می‌باشد؛ نیاز به اپراتور پیشرفته تلفن گویا وجود دارد.

از دیگر کاربردهای تلفن گویای ویپ می‌توان به انتقال حساب‌های بانکی و سهام، مسیریابی تماس با دفتر فروش یا دفتر مدیریت، جستجوی اطلاعات انتخابی و ... اشاره کرد.
تلفن گویا مشتریان را قادر می‌سازد تا فرم‌های سفارش فروش را با یک صفحه کلید پر کرده تا رایانه فرم تکمیل شده را به فروشنده ارسال ‌کند.
هم‌چنین بازاریابان می‌توانند از طریق این سیستم برای ارسال نظرسنجی جهت سنجش علاقه به یک محصول یا خدمات دیگر استفاده کنند.
پزشکان نیز می‌توانند از تلفن گویا برای رونویسی از یادداشت‌ها و سوابق بیمار استفاده کرده و یک نسخه از این سوابق را به مطب خود ارسال کنند.

سخن آخر اینکه...

خدماتی که هر مجموعه ارائه می‌دهد کاملا همسو با کاربردهای بالاست یا به نوعی با آن ارتباط دارد، اما اگر شما هنوز برای راه‌اندازی سیستم تلفن گویا دست به کار نشده‌اید و مردد هستید، همین حالا با مشاوران نوین ویپ تماس بگیرید و به صورت رایگان از مزایای ویپ، آگاه شده و برای بهبود کیفی خدمات خود، از این سرویس بهره ببرید.

هم‌چنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت نوین ویپ به آدرس www.novinvoip.com از خدمات و تعرفه محصولات نیز آگاه شوید.

  • حسین انسانی
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم‌ترین اجزای سازمانی برای هدایت و بهبود روش‌های مدیریتی، گزارش عملکرد است. کسب‌وکارها به منظور ادامه حیات و بقا در میان رقیبان باید گزارش‌هایی را به صورت دوره‌ای تهیه کنند تا بتوانند اطلاعات مختلف و پراکنده را برای تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع یکپارچه سازند. این گزارش‌ها به منظور پایش مداوم عملکرد سازمان با توجه به اهداف مشخص‌شده ضروری است.

با بررسی و ارزیابی عملکرد کارکنان و آگاهی از سطح رضایتمندی مشتریان، بهبود کیفی سازمان خود را تضمین کنید.

یکی از انواع این گزارشات، عملکرد بخش تلفنی شرکت است. یکی از راه‌های برقراری ارتباط بین مشتریان و شرکت؛ تماس تلفنی است بنابراین بررسی ریزگزارشات تماس و شاخصه‌های آن می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد سازمانی و پیشرفت آن داشته باشد. به همین منظور در ادامه این مقاله قصد داریم تا به صورت جامع به سیستم گزارش‌دهی ویپ بپردازیم و انواع گزارشات آن را معرفی کنیم.

ویپ چیست؟

ویپ فناوری است که امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری را از طریق خطوط اینترنت فراهم می‌کند. از جمله مزایای ویپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بیشتر
  • کیفیت صدای بهتر و واضح‌تر
  • انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به سیستم‌های سانترال
  • قابلیت برقراری کنفرانس‌های تصویری
  • تلفن گویا

سامانه یا پنل گزارش‌گیری نیز یکی از مزایای سیستم ویپ است.

پنل گزارش‌گیری ویپ

سامانه گزارش‌گیری کامل و منحصر به فرد نوین ویپ، یکی از مهمترین قابلیت‌های سیستم ویپ است. در این سیستم گزارش عملکرد هریک از کارکنان سازمان و همچنین گزارش تماس‌های مشتریان قابل ارائه و بررسی خواهد بود.

1. گزارش عملکرد کارکنان (اپراتورهای سیستم)

ارائه گزارش تفصیلی سیستم ویپ به دو صورت انجام می‌پذیرد.

الف: ارائه گزارش تفصیلی صف پاسخگویی (تماس‌های ورودی)

ب: ارائه گزارش تفصیلی تماس‌های خروجی

این گزارشات با جزئیاتی همچون تعداد و مدت زمان تماس کاربران، زمان ورود و خروج هر اپراتور، مدت زمان پاسخگویی، مدت زمان انتظار مشتری تا اتصال به اپراتور و... با تاریخ شمسی، به راحتی امکان ارزیابی و تحلیل عملکرد کارکنان را فراهم می‌آورد، در نتیجه بهبود و توسعه سازمان را به همراه خواهد داشت.

همچنین این سیستم، گزارش اینکه اپراتورها در چه دپارتمان‌هایی و در چه صف‌هایی پاسخگو بوده‌اند، چه تماس‌هایی به آنها منتقل و پاسخ داده شده و یا کدام تماس‌ها بی‌پاسخ مانده و... را نیز فراهم می‌نماید.

سیستم گزارش‌گیری نوین ویپ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که عملکرد هر اپراتور با کد اختصاصی که در سیستم برای وی تعریف شده، قابل پیگیری است. بنابراین به ازای ورود و خروج هر اپراتور، گزارش جامعی از عملکرد وی بر روی سیستم قابل مشاهده خواهد بود.

امکان دریافت گزارش با جستجوی پیشرفته و با فیلتر اطلاعات مورد نیاز، یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم گزارش گیری نوین ویپ است که امکان دریافت گزارشات را با جزئیات مورد نیاز، فراهم آورده است.

به طور مثال برای بررسی عملکرد اپراتور X در دپارتمان y در بازه زمانی 6 بهمن تا 12 بهمن، مشخص خواهد شد که این اپراتور در هر روز در چه ساعتی به سیستم وارد شده و در چه ساعتی خارج شده، چه مدت در سیستم نبوده (مدت زمان DND)، چه تماس های ورودی و خروجی داشته و... .

همچنین قابلیت دانلود مکالمات هر اپراتور از دیگر مزایای سیستم گزارش‌گیری ویپ محسوب می‌شود، چراکه امکان ارزیابی نوع پاسخگویی اپراتورها به مشتریان را امکان‌پذیر می‌سازد.

2. گزارش تماس مشتریان

در پنل گزارش‌گیری سیستم نوین ویپ، علاوه بر گزارش وضعیت عملکرد هریک از اپراتورها، با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان، می‌توان مدت زمان انتظار مشتریان در صف، تکریم مشتری و فایل مکالمه ضبط شده در تماس ورودی و خروجی در این پنل را مشاهده نمود.

گزارشات ویپ

سامانه ویپ، گزارشات تفصیلی مربوط به هر بخش از سازمان و هر اپراتور را به شما ارائه می‌کند و به مدیران دپارتمان‌ها امکان می‌دهد تا از این طریق تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند. اهمیت این گزارشات آن قدر زیاد است که می‌تواند بقا و حیات سازمان را در مقایسه با رقیبان تضمین کند.
به همین منظور استفاده از این قابلیت ویپ و استفاده صحیح از آن می‌تواند نقش به‌سزایی در پایش و بهبود عملکرد شما داشته باشد. این سیستم دو مدل گزارش مربوط به تماس مشتریان و اپراتور را ارائه می‌کند:

1. گزارش تفصیلی مربوط به تماس مشتریان

به صورت کلی مدت زمان انتظار مشتری در صف، فایل مکالمات ضبط‌شده و نظرسنجی هر مشتری قابل مشاهده است. با تحلیل این داده‌ها می‌توانید در افزایش رضایت مشتری از سطح خدمات تاثیر داشته باشید.

2. گزارشات تفصیلی مربوط به اپراتور

در سامانه ویپ و مراکز تماس، برای هر اپراتور که از تلفن استفاده می‌کند یک کد مخصوص تعریف می‌شود. شما با استفاده از این کد می‌توانید گزارش ماهیانه یا دوره‌ای هر کارمند را دریافت کنید. این گزارش تعداد تماس‌های ورودی، تماس‌های خروجی، تماس‌های موفق و ناموفق را شناسایی کرده و کیفیت کار هر اپراتور را به صورت کلی نمایش می‌دهد. اطلاعات دیگری که این نوع گزارش ارائه می‌دهد شامل موارد زیر است:

  • قابلیت دانلود مکالمات هر اپراتور و ارزیابی شیوه پاسخ‌گویی وی
  • زمان ورود و خروج هر اپراتور
  • مدت زمان و میانگین پاسخ‌گویی
  • مدت زمان انتظار مشتری تا اتصال به اپراتور
  • گزارشات تفصیلی مربوط به تماس‌های صف
  • وضعیت تماس‌ها (پاسخ‌داده، انصراف مشتری)

در صورتیکه این گزارشات به درستی تحلیل شود، می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و جابه‌جایی پرسنل شرکت داشته باشد.

انواع گزارشات ویپ

امکان دریافت گزارشات ورود و خروج اپراتورها، گزارشات تفصیلی تماس‌های صف، گزارش وضعیت تماس‌های صف، گزارشات آماری صف‌ها، گزارشات تفصیلی تماس‌های خروجی، گزارشات مربوط به نظرسنجی تلفنی و پیامکی، گزارش وضعیت تماس‌ها و... در پنل گزارش‌گیری وجود دارد.

1. گزارشات آماری صف‌ها

از طریق این نوع گزارش می‌توانید مدت حضور هر اپراتور، مجموع مدت پاسخگویی، تماس‌های بدون پاسخ و پاسخ داده‌شده را بررسی کنید.

2. گزارشات آماری و نموداری

در بازه‌های زمانی مشخص می‌توانید وضعیت هر اپراتور و تماس‌های وی را به شکل نموداری دریافت کرده و درباره عملکرد هر یک از پرسنل و عملکرد کلی مجموعه تصمیم‌گیری کنید.

3. مانیتورینگ تماس‌ها

شما به صورت فعالانه می‌توانید بر شیوه عملکرد هر اپراتور نظارت داشته باشید و بدون این‌که مشتری یا اپراتور متوجه شود؛ به مکالمات آن‌ها گوش دهید. هم‌چنین در صورت نیاز می‌توانید با اپراتور ارتباط بگیرید و او را راهنمایی کنید. با مانیتورینگ تماس‌ها مرکز تماس خودتان را به بهترین شکل مدیریت کنید.

4. نمایش نمودار تماس‌ها

این نوع گزارش با توجه به فعالیت هر زیرمجموعه و دپارتمان به شما امکان می‌دهد که تعداد تماس‌های از دست رفته یا خروج هر اپراتور از سیستم‌ را بررسی کنید.

5. گزارشات صندوق صوتی

گاهی اوقات ممکن است مشتریان به صورت صوتی پیغام صوتی برای شما ارسال کنند. شما از طریق پنل گزارشات می‌توانید گزارش نموداری این پیام‌ها را دریافت کنید و تعداد پیام‌های بررسی‌شده و بررسی‌نشده توسط اپراتور را بسنجید. هم‌چنین سامانه ویپ به شما امکان دانلود پیام‌ها را نیز می‌دهد.

6. گزارشات نموداری تماس‌ها

شما به شکل هفتگی می‌توانید گزارشات تماس‌های ورودی و خروحی را دریافت کرده و روزهای شلوغ هفته (پیک) را شناسایی کنید.

7. تهیه گزارشات اختصاصی

پنل گزارش‌گیری ویپ به شما امکان می‌دهد که فیلترهای خاصی را بر روی گزارشات هر اپراتور یا دپارتمان اعمال کنید و با توجه به سلیقه خود نمودارها را بررسی کنید.

8. ضبط و دانلود مکالمات

به منظور نظارت بر شیوه پاسخ‌‌گویی اپراتور و رضایت مشتری می‌توانید مکالمات هر کارشناس را به شکل تفکیک‌شده دریافت کنید.

9. دریافت ریز مکالمات

گزارش ریزمکالمات هر اپراتور را با توجه به تماس‌های ورودی و خروجی و مجموع مدت پاسخ‌گویی اپراتور می‌توانید دریافت کنید.

10. نظرسنجی صوتی

یکی از مزایای ویپ نظرسنجی صوتی است. مشتریان می‌توانند بعد از اتمام تماس، در بخش صندوق صوتی شکایات یا انتقادات خود را بگویند. شما نیز می‌توانید به فایل صوتی این نظرات دسترسی داشته باشید و در جهت بهبود خدمات از آن استفاده کنید.

سیستم گزارش‌دهی ویپ، مدیریت تماس‌های تلفنی سازمان شما را با ارائه گزارش تمامی تماس‌ها به صورت آنلاین، پیامک و ایمیل فراهم می‌کند تا با بررسی و ارزیابی گزارشات عملکردی سازمان خود، در پی بهبود کیفی ارائه خدمات کسب و کار خود باشید.

بنابراین باید گفت...

هر سازمان یا مجموعه‌ای با ارزیابی منصفانه و نقد صحیح حوزه‌های مختلف می‌تواند نتایج خوبی را در ارتقای کمی و کیفی خدمات و محصولا خود ارائه کند. یکی از منابع موثق برای انجام این ارزیابی‌ها، سیستم گزارش‌گیری ویپ است. شما می‌توانید از طریق این سیستم تمامی تماس‌های ورودی و خروجی را به همراه جزئیات و فایل ضبط‌شده آن‌ها دریافت کنید.

این گزارشات به شما امکان می‌دهد که بر عملکرد تمامی کارکنان خود نظارت کرده و برنامه‌هایی را برای آموزش منابع انسانی و بهبود توانایی آن‌ها تدوین کنید. پنل گزارش‌گیری نوین‌ویپ یکی از سامانه‌های منحصربه‌فرد در این حوزه است که انواع گزارشات مدیریتی و تفصیلی تماس‌ها را با تاریخ شمسی به شما ارائه می‌کند.

تمامی انواع گزارشاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد در این سامانه قابل دسترسی است و شما می‌توانید از طریق این گزارشات بر تماس‌های ورودی و خروجی، تماس‌های دریافتی هر اپراتور، تماس‌های موفق و تماس‌های بی‌پاسخ نظارت کرده، آن‌ها را تحلیل کرده و در خصوص جابه‌جایی پرسنل یا بهبود عملکرد آن‌ها تصمیم‌گیری کنید.

وقت آن رسیده تا با استفاده از سامانه گزارش گیری متصل به VOIP، دفترکار خود را از راه دور و به صورت غیرمستقیم، مدیریت کنید.

با مراجعه به وب‌سایت novinvoip.com می‌توانید به نسخه دمو و رایگان پنل گزارشات دسترسی داشته باشید تا درصورت رضایت برای تهیه نسخه کامل آن اقدام کنید. هم‌چنین با شماره‌گیری 91009291-021 می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان نوین ویپ، بهره‌مند خواهید شد.

  • حسین انسانی
  • ۰
  • ۰

قبل از بررسی مزایای ویپ و به تصویر کشیدن کاربردهای ویپ، اجازه دهید یک حقیقت انکار ناپذیر را برای شما بازگو نماییم. درجهان امروز با تغییرات اساسی روبرو هستیم. سیستم‌ها به یک تجربه بی‌‌درنگ تبدیل شده‌اند؛ ما با جریان بی‌رحمی از پیام‌ها و ارتباطات روبرو هستیم و همه چیز در حال دیجیتالی شدن است که سیستم‌های تلفنی هم از این قضیه مستثنی نیستند.

ویپ یا «Voice Over IP» انقلابی در صنعت مخابرات و ارتباطات ایجاد کرد. امکانات، مزایا و کاربرد ویپ به قدری است که مهاجرت از سیستم‌های آنالوگ سنتی به سمت استفاده از تکنولوژی voip اجتناب ناپذیر می‌کند.
اگر هنوز هم دلیل کافی برای استفاده از سیستم‌های ویپ نمی‌بینید به زودی مجبور به این کار خواهید شد، زیرا مخابرات هم از چندی پیش خطوط تلفنی سازمانی را فقط به صورت دیجیتال ارائه می‌دهد. در این مقاله سعی داریم شما را با مزایای ویپ و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.

مزایای سیستم ویپ

ویپ، یک فناوری نوین است و همانطور که انتظار می‌رود نسبت به سیستم تلفنی آنالوگ مزایای زیادی دارد. سیستم‌های تلفنی ویپ نسبت به مراکز تلفن سنتی پایدارتر هستند و انعطاف بالاتری دارند. همچنین فناوری ویپ می‌‌تواند در مواردی ارزان‌تر از سیستم تلفن دیجیتال و یا آنالوگ باشد. علیرغم این مزایا، سیستم‌های ویپ به عنوان یک فناوری نوین به دانش فنی برای طراحی مناسب سیستم احتیاج دارند.

1. کنفرانس تلفنی

در فناوری ویپ به سهولت می‌توان کنفرانس‌های تلفنی با تعداد زیادی از شرکت‌کننده ایجاد کرد. این مزیت به دلیل استفاده از فناوری «IP» است که باعث می‌شود بتوان به راحتی مکالمات را کپی کرد و به تمام شرکت‌کنندگان ارسال کرد.

2. قابلیت ارسال فکس 

با فناوری ویپ به راحتی می‌توان از طریق کامپیوتر فکس ارسال کنید. معمولاً یک نرم افزار ساده این کار را انجام می‌دهد و لازم نیست کاربران از دستگاه فکس استفاده کنند.

3. ساختار ساده و انعطاف‌پذیر 

ساختار یک شبکه ویپ بسیار ساده و منعطف است. به این ساختار معمولاً ساختار مسطح «Flat Architectre» می‌گویند. در این ساختار برعکس تلفن‌های سنتی لازم نیست تلفن از طریق سوئیچ‌های مختلف به مقصد متصل شود. بلکه تلفن‌ها مستقیماً به سرور کنترل کننده تماس «IP PBX» متصل می‌شوند.

4. ارزان‌ بودن تماس‌های راه دور 

در فناوری ویپ تماس‌های راه دور به شدت ارزان‌تر از تماس‌هایی هستند که از طریق مراکز تلفن سنتی برقرار می‌شود. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، اما به اجمال می‌توان به ساده‌تر بودن فناوری ویپ، استفاده بهتر از ظرفیت شبکه و استفاده از یک شبکه برای دیتا و صوت اشاره کرد.
ساده‌تر بودن شبکه ویپ از روترها و سوئیچ های شبکه برای انتقال صوت استفاده می‌کند.
پیاده‌سازی تجهیزات ویپ و انجام تنظیمات آن‌ها به مراتب آسان‌تر از تنظیمات سوئیچ‌های مخابراتی است. علاوه‌بر این شبکه‌های دیتا نسبت به شبکه‌های مخابراتی ساده‌تر هستند.

5. امنیت بالا

یکی از مزایای مهم سیستم ویپ امنیت بالاتر آن نسبت به سیستم‌های مخابراتی آنالوگ است. در یک سیستم تلفنی آنالوگ معمولا با اتصال یک گوشی آنالوگ می‌توان به سادگی به شبکه وصل شد. اما در فناوری ویپ کاربران باید شناسایی شوند. همچنین مکالمات را می‌توان بر روی «VPN» ارسال کرد که باعث می‌شود مکالمات رمزگذاری شوند.

6. توسعه‌پذیری آسان

در یک سیستم ویپ به سادگی می‌توان داخلی‌های بیشتری تعریف کرد. همچنین می‌توان تعداد خطوط تلفن را با اضافه کردن گیت‌وی‌های ویپ به سادگی افزایش داد. اما در سیستم‌های تلفنی سنتی معمولاً ظرفیت شبکه از قبل مشخص است و افزایش دادن آن آسان نیست.

در واقع سیستم‌های مبتنی بر ویپ بسیار مقیاس‌پذیرند، حتی اگر پرسنل سازمان شما چند برابر شود نیازی به تغییر زیرساختی در آن نخواهد بود. که این امکان در ویپ هم باعث کاهش هزینه در سازمان‌های در حال رشد می‌شود و هم زمان توسعه را کاهش می‌دهد.

7. اتصال دفاتر مختلف 

در فناوری ویپ تنها کافی است یک ارتباط شبکه‌ای بین گوشی تلفن و سرور تلفنی وجود داشته باشد. مهم نیست این ارتباط از طریق اینترنت باشد و گوشی در سوی دیگری دنیا باشد و یا اینکه در اتاق سرور قرار گرفته باشد. در هر دو صورت کاربران یک شماره داخلی خواهند داشت و از امکانات واحد استفاده می‌کنند.

8. سهولت مانیتورینگ 

سهولت مانیتورینگ تماس‌ها و ردگیری مکالمات را باید به عنوان یک مزیت مهم ویپ ذکر کرد. در فناوری ویپ به سادگی می‌توان ریز مکالمات را ذخیره و مشاهده کرد و یا مکالمات را ضبط کرد. این موضوع از سهولت ترکیب کامپیوتر و سیستم ویپ ناشی می‌شود.

9. هزینه نصب و راه‌اندازی پایین‌

برای یک ارتباط ویپ کامپیوتر به کامپیوتر چیزی به غیر از یک اتصال اینترنتی و یک نرم‌افزار ویپ برای نصب و راه اندازی سیستم ویپ، لازم نیست. ارتباط تقریباً بدون هزینه اضافی ایجاد می‌شود، حتی مکالمه هم در چنین شرایطی تقریبا رایگان است.
با گرفتن اشتراک از شرکت‌های ارائه دهنده ویپ با هزینه مکالمه ناچیز می‌توان با همه شبکه‌های مخابراتی دیگر ارتباط داشت. راه‌اندازی یک پی بی ایکس خصوصی نیز نیاز به هزینه گزافی ندارد داشتن یک سرور معمولی کار را راه می‌اندازد. همچنین از آنجایی که مکالمه شما از طریق اینترنت انجام می‌شود، در نتیجه کسی نمی‌تواند نظارتی بر میزان مکالمه شما داشته باشد و فقط مالیات ناچیزی بابت سرویس اینترنت پرداخت می‌شود.

10. قابلیت جابه‌جایی سیستم

بر خلاف سیستم‌های قدیمی «PSTN» در ویپ فاصله و محل قرارگیری اهمیتی ندارد، تماس‌ها غالباً از طریق اینترنت انجام می‌شود در نتیجه فاصله فیزیکی ۱۰،۰۰۰ کیلومتری با فاصله ۱۰ کیلومتری تفاوت چندانی ندارد.
از طرفی با داشتن یک اکانت ویپ محدودیتی در محل فیزیکی شما وجود ندارد هر کجا که باشید با آن اکانت به شبکه ویپ وصل خواهید شد. همه ارتباط‌ها در ویپ غالباً از طریق اینترنت است. پس کابل کشی اضافی نخواهیم داشت. پس در نتیجه هزینه اضافی نداریم.

11. ویدئو کنفرانس 

ویپ با استفاده بهینه از پهنای باند می‌تواند یک سرویس کنفرانس تصویری با هزینه‌ای پایین را برای ما به ارمغان بیاورد، چیزی که با تجهیزاتی غیر ویپ هزینه نسبتاً بیشتری خواهد داشت.

استفاده از مزایای ویپ برای اتصال دفاتر ادارات

با داشتن یک مبدل ویپ یا یک «ATA» هر جا که بروید با یک تلفن عادی شما می‌توانید به شبکه ویپ مورد نظر البته با اکانت مربوطه وصل شوید. سرویس ویپ امکانات گسترده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. برعکس خطوط «PSTN» که فقط چند امکان ساده مثل صوت و فکس دارد، با ویپ تقریباً هرکاری که در آی‌تی قابل انجام است را می‌توان انجام داد.
از ارسال صدا و تصویر و پیام‌های صوتی و متنی گرفته تا ارسال فایل‌های کامپیوتری و به اشتراک گذاری صفحه دسکتاپ حتی در زمینه تلفن خانه‌های خصوصی سیستم‌های مبتنی بر ویپ امکانات و قابلیت‌های بیشماری دارند که قابل گسترش نیز می‌باشد.

در سیستم تلفنی سنتی هر دفتر یک شرکت یا سازمان دارای یک سیستم تلفنی جداست. کارمندان هر دفتر برای تماس به یکدیگر باید از خطوط تلفن و زیرساخت مخابرات استفاده کنند. این موضوع هزینه ارتباطات را بالا می‌برد. علاوه‌بر آن کارمندان مجبورند برای یک تماس ساده شماره‌های متعددی بگیرند. اما در این کاربرد ویپ، تمامی دفاتر از یک سیستم تلفنی استفاده می‌کنند و کارمندان هر دفتر برای تماس با یکدیگر فقط شماره داخلی می‌گیرند.

کاربردهای ویپ

فناوری ویپ، کاربردهای بسیاری در سیستم‌های مخابراتی امروزه دارد. از ویپ، برای انتقال خطوط تلفن، اتصال دفاتر به سیستم تلفنی یکدیگر، ایجاد مرکز نوین پشتیبانی مشترکین استفاده شده است. فناوری ویپ در این موارد باعث کاهش هزینه، افزایش امکانات و بهبود قابلیت اطمینان می‌شود. در ادامه برخی از کاربردهای ویپ را بررسی می‌کنیم.

کاربرد ویپ در انتقال خطوط تلفن

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فناوری ویپ، انتقال خطوط تلفن بر روی اینترنت است. در این کاربرد تماس‌های تلفنی با استفاده از گیت‌وی‌های ویپ از یک سو به صورت بسته‌های دیتا در می‌آیند و در سوی دیگر دوباره بر روی خطوط تلفنی قرار می‌گیرند. با توجه به ارزان بودن و فراگیر بودن دسترسی به اینترنت، انتقال خطوط تلفن به سهولت انجام می‌گیرد و در هزینه‌ها به شدت صرفه جویی می‌شود.
ارسال تماس‌ها بر روی اینترنت در مبدا را اصطلاحاً اورجینیشن «Origination» می‌گویند. در مقصد (که ممکن است آنسوی دنیا باشد) تماس‌ها با عمل ترمینشن «Termination» دوباره به صورت مکالمات تلفنی در می‌آید. با توجه به صرفه جویی در هزینه‌ها، این کاربرد ویپ به شدت فراگیر شده است.

کاربردهای ویپ برای اپراتورهای تلفن‌های ثابت

اپراتورهای تلفن ثابت مانند شرکت مخابرات ایران می‌توانند از فناوری ویپ بهره بگیرند و به کاربران سرویس‌های ویپ بدهند. در این صورت کاربر دیگر نیازی به خرید خط تلفن از شرکت مخابرات ندارد.
بلکه از اتصال دسترسی به اینترنت خود «ADSL» و یا بیسیم هم برای مکالمات استفاده می‌کند و هم به برای اینترنت. به این نوع کاربرد فناوری ویپ اصطلاحاً شبکه نسل آتی «NGN» می‌گویند. البته ساختار شبکه «NGN» تفاوت‌هایی با سیستم ویپ درون سازمانی دارد، اما هر دو از کاربردهای ویپ محسوب می‌شوند.

کاربرد ویپ برای اپراتورهای تلفن همراه

اپراتورهای موبایل می‌توانند از فناوری ویپ بهره زیادی بگیرند. بهترین کاربرد ویپ برای اپراتورهای موبایل امکان ترکیب شبکه موبایل و تلفن ثابت «Fixed and Mobile Convergence – FMC» است که به این اپراتورها اجازه می‌دهد سرویس‌های یکسانی به کاربران موبایل و کاربران تلفن ثابت ارائه کنند. به عنوان مثال کاربر می‌تواند با تلفن ثابت اس ام اس ارسال کند و یا از موبایل خود برای دسترسی به صندوق پستی تلفن ثابت استفاده کنند.

امکان برقراری کنفرانس تصویری

در سیستم‌های آنالوگ فقط امکان کنفرانس صوتی وجود داشت ولی با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر ویپ شما می‌توانید یک کنفرانس تصویری با کیفیت را نیز تجربه نمایید.

کاربرد ویپ در گسترش مراکز تلفن

در این کاربرد ویپ تعدادی از کاربران از سانترال‌های قدیمی استفاده می‌کنند و تعدادی از تلفن‌های ویپ بهره می‌گیرند. در این حالت امکانات کاربران آنالوگ محدودتر خواهد بود، اما از تجهیزات به نحو بهینه استفاده می‌شود و دور ریخته نمی‌شوند.
در این کاربرد سرورهای ویپ در کنار سانترال‌ها قرار می‌گیرند و به کاربران دارای تلفن ویپ سرویس می‌دهند. سانترال قدیمی نیز با گیت‌وی به سرور ویپ متصل می‌شود. هم سرور ویپ و هم سانترال در این حالت می‌توانند به عنوان مرکز تلفن اصلی استفاده شوند.

کاربرد ویپ برای ارتباط بین دفاتر مختلف

با بهره‌گیری از کاربرد‌ها و امکانات ویپ دیگر لازم نیست برای ارتباط با سایر دفاتر خود از خطوط شهری استفاده کنید و یا برای ارتباط با شخص مورد نظر خود چند دقیقه معطل شوید، شما می‌توانید همانند اشخاص داخل شعبه خود آن‌ها را مستقیم شماره‌گیری کنید.

در پایان...

نوین ویپ یکی از ارائه‌دهندگان سیستم voip است که راه‌حل حرفه‌ای و بهترین راهکارهای ویپ برای کنترل کیفی و مدیریت پرسنل را من جمله خدمات تلفن گویا بر پایه ویپ، همچون ارائه مراکز تلفن نرم افزاری و سخت افزاری را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. سامانه منحصر نوین ویپ، مناسب تمامی کسب و کارهایی است که به افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه خود فکر می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به وبسایت ما به آدرس novinvoip.com مراجعه و یا با شماره 91009291-021 تماس بگیرید تااز مشاوره‌ رایگان کارشناسان نوین ویپ بهره‌مند شوید و پاسخ تمامی سوالات خود را درباره سیستم‌های ویپ و تلفن گویا را دریافت کنید.

  • حسین انسانی